Dag 7

04:50
Nyduschad, färdigpackad och klar. Nu jäklar åker vi hem. Marknaden igår var en prövning i den ädla konsten Tålamod och Tydlighet. Hittade ingenting att ta med mig hem. Wappade precis in på fiske-feber.se och fick se att Jörgen Larsson publicerat en blänkare om vår fiskevecka.

06:01
Nu lämnar vi Aswan. Denna gången i ett nystädat tåg. Utan bajslukt. Konduktören är magsjuk och ligger i ett hörn några meter ifrån oss och spyr jäklarihavet. När vi lämnade hotellet spydde en piccolo också. Jag kanske har stänkt på mig lite mycket luktagott idag?

Måste förresten berätta om vår middag igår. Numera känd som Kalabaliken på Isis. När vi satt vid poolen igår kväll beställde vi bord i restaurangen på kvällen och även vilken mat vi skulle ha. Vi bestämde oss, bara för att minimera risken för missförstånd, att vi skulle ta samma rätt allihop. Biff, pommes och pepparsås. Hungriga till tusen och desperata efter något som inte var kokt kyckling och ris satte vi oss förväntansfulla i restaurangen. Jojomen, in kommer 8 talrikar med en köttbit och sås på varje. Men inga pommes. Vi gav dem några minuter, sen frågade vi var våra pommes var. Vi insåg ungefär här att de hade glömt bort det och att förmdoligen var deras pommes-kille ledig idag. Men kyparen mörkade snyggt och sa att, jo de är på väg. Nåväl, efter en halvtimme var ju köttet kallt och då fick vi in två talrikar med pommes. Motsvarande pommesen i två Happy meal på mcDonalds. Dvs, inte så mycket. Patrik beställer mer med följd att köttet som de tagit in på värmning hinner kallna igen. Och nu hade nog pommeskillens vikarie också gått, för de extra vi till slut fick var bara potatisbitar rullade i olja. Varken varma eller mjuka. Vi hämnades å det grövsta genom att beställa in 8 notor. :)
Men maten var god!

14:40
Nu sitter vi på flygplatsen, incheckade och klara. Har varit på Karnak-templet och papyrusmuséet. Det mest dramatiska var att Patrik och Tobias gick in i en mörk del av templet och väckte en fladdermus som Patrik han ducka för med följd att Tobias fick den i pannan. (Vundoboy blev Batboy) Luchen avnöjts på samma ställe där vi åt på nervägen sen ut hit till flygplatsen där vi fick säga adjö till Palle som ska stanna i två veckor till. Efter att ha blivit stött på av en manlig säkerhetsvakt som tyckte att jag var wonderful och frågade om han fick vara min friend, kom vi till slut in och nu är vi snart på väg hem.

"Ju fler kockar…" On time-betyder inte samma sak i Egypten som i resten av världen. Signifikativt för Egypten är att det är många som jobbar på samma ställe med till synes samma uppgifter, och ändå funkar det garanterat aldrig. På andra ställen finns det inte en människa. En liten kul grej på Luxors flygplats är att de inte har något fungerande högtalarsystem idag. Detta resulterar i att det spänstar kring ett antal snubbar i avgångshallen och vrålar ut flighterna. Oerhört underhållande. Tony utvecklade det hela och tyckte att varje snubbe skulle ha ytterligre en med sig som lät "Pling, pling, plong" innan den första snubben ropade ut flighten. Dessutom skulle ju pling-plong-killen kunnat extraknäcka som larmbåge. J

23:55
En och en halv timme försenade äntrar vi Kastrup. Inga problem med bagagen, allt helt och på plats. Nu är jag trött. Fy fasen vad skönt att komma hem. Vi tog precis adjö av våra fiskevänner från norr; Rolf, Håkan, Torsten och Tony som ska tillbringa natten på Kastrup för vidare transport norrut i morgon bitti med tåg.

00:30
Svågetorp
Nu startar Patrik forden och den sista etappen på denna resan påbörjas. Vilket äventyr. Jag motiverade resan för mina nära och kära som att man måste börja samla på upplevelser som man kommer ihåg när man blir senil, som man kan sitta och tragga om på hemmet. Och jag lovar er att detta seglar rakt upp på första platsen i kategorin fiskeupplevelser. Helt sjuka hugg, helsköna snubbar och njutbart väder. Resan och all logistik är dessutom otroligt välplanerat. Utan Palle och hans rutin och kontakter hade vi förmodligen fortfarande stått på flygplatsen i Luxor och försökt komma in i landet.

Allra sist vill jag rikta ett stort tack till Palle, Tobias, Patrik, Rolf, Håkan, Torsten och Tony för ett utmärkt resesällskap. Vilket gäng!!